Porsche 918 Spyder : Από το 7:14" στο 6:57" στο Ring

Το κορυφαίο αυτοκίνητο όλων των εποχών της Porsche, είχε λάβει της απαραίτητης περιποίησης της στήλης πριν από περίπου 1 χρόνο, με τις τότε διαθέσιμες τεχνικές προδιαγραφές καθώς και τον χρόνο που είχε σημειώσει στο Nurburgring

Όμως από ότι φαίνεται οι μηχανικοί της Porsche δεν είχαν μείνει ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τα τότε αποτελέσματα και σε συνδυασμό με τον ισχυρότατο ανταγωνισμό από την Ferrari LaFerrari και την Mclaren P1, ωθήθηκαν σε τεχνική αναθεώρηση του οχήματος με αποτέλεσμα η έκδοση παραγωγής που θα εξετάσουμε σήμερα να έχει σημαντικές διαφορές στις προδιαγραφές αλλά και έναν εντυπωσιακότατο χρόνο στην πίστα του Nurburgring της τάξεως των 6:57min. Επίσης γίνεται γνωστό πως η Porsche 918 Spyder θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις. Μια “βασική” και μια κατά 41kg ελαφρύτερη και πιο σκληροπυρηνική που ονομάζεται Weissach Package.

Κινητήρες-Μετάδοση-Επιδόσεις
Το hypercar της Porsche διαθέτει τρεις κινητήρες εκ των οποίων οι δύο είναι ηλεκτρικοί. Η βασική μονάδα προώθησης του οχήματος είναι ένας 8κύλινδρος με κάθετη περιεχόμενη γωνία, φυσικής αναπνοής κινητήρας, με χωρητικότητα 4.6lt που αποδίδει 608ps στις 8700rpm με όριο περιστροφής τις 9150rpm και ροπή στρέψης 51kg.m στις 6500rpm. Η αρχιτεκτονική του είναι ασφαλώς υπερτετράγωνη με διαδρομή εμβόλου μικρότερη από την διάμετρο, αφού με δεδομένο ότι είναι φυσικής αναπνοής, απαιτείται υψηλή ανάπτυξη στροφών για την επίτευξη μεγάλης ιπποδυνάμεως και αυτή είναι μόνο εφικτή σε υπερτετράγωνους κινητήρες. Χωροταξικά τοποθετείται στο κέντρο προφανώς σε διαμήκη διάταξη. Παρατηρείστε ότι η ειδική ισχύς είναι υψηλότατη, της τάξεως των 132ps/lt, ενώ η ροπή αναπόφευκτα σε αυτό το επίπεδο ρύθμισης αναπτύσσεται αναγκαστικά σε πολύ υψηλές στροφές.
 
Πριν συνεχίσουμε την ανάλυση της Porsche 918 Spyder επιτρέψτε μου σε αυτό το σημείο έναν εμβόλιμο σχολιασμό για τους θερμικούς κινητήρες γενικά που χρησιμοποιούνται στα hypercars αυτής της γενιάς. Αν διαβάσετε τα τεχνικά θα δείτε ότι και στους ανταγωνιστές της Porsche 918 Spyder (Mclaren P1, και LaFerrari), οι ρυθμίσεις των θερμικών κινητήρων είναι ακραίες. Οι μηχανικοί ξέρουν ότι σε αυτό το επίπεδο ρύθμισης, η ανάπτυξη της ροπής υποφέρει πολύ σε διαγραμματική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα αυτοί σε χαμηλές στροφές να είναι “νεκροί”. Το γεγονός όμως της ύπαρξης ηλεκτρικών μηχανών, επιτρέπει στους μηχανικούς να αγνοούν αυτό το φαινόμενο και έτσι αυτό το ακραίο επίπεδο ρύθμισης να μην έχει καμιά αρνητική συνέπεια στην απόδοση του οχήματος. Με λίγα λόγια αν δεν υπήρχαν οι ηλεκτροκινητήρες, οι μηχανικοί δεν θα τολμούσαν σε καμιά περίπτωση να τους ρυθμίσουν σε αυτά τα επίπεδα, σε αυτοκίνητα με αμιγώς θερμική προώθηση. Για του λόγου του αληθές, δείτε πως αποδίδουν οι κινητήρες των LaFerrari και Mclaren P1 στις F12 Berlinetta και MP4-12C αντιστοίχως οι οποίοι παρουσιάζουν μετριοπαθέστερα νούμερα ροπής ισχύος αλλά και “φιλικότερη” διαγραμματική συμπεριφορά.

Συνεχίζοντας με τους ηλεκτρικούς κινητήρες της Porsche 918 Spyder έχουμε έναν στον εμπρόσθιο άξονα ο οποίος αποδίδει 129ps και 21.41kg.m ροπής και είναι αποκλειστικά επιφορτισμένος με την προώθηση των εμπροσθίων τροχών, ενώ δεν υπάρχει καμιά μηχανική σύνδεση μεταξύ εμπροσθίου και οπισθίου άξονος, συνεπώς ο εμπρόσθιος ηλεκτροκινητήρας θεωρείται “αυτόνομος”. Ο οπίσθιος ηλεκτροκινητήρας τοποθετείται μεταξύ του θερμικού και του κιβωτίου ταχυτήτων. Αποδίδει δε 156ps και ροπή 38.23kg.m. Η μέγιστη συνδυασμένη ισχύς των τριών κινητήρων είναι 887ps ενώ η μέγιστη ροπή σε ένα εύρος από το ρελαντί ως τις 5000rpm είναι 81.55kg.m, ενώ σε τερματικά φορτία με 7η ταχύτητα πάει ως τα 130.48kg.m!!

Σε ότι αφορά τις επιδόσεις επιτάχυνσης, η ελληνική γλώσσα όσο πλούσια και να είναι και όσο επιδέξιος χειριστής της να είναι κάποιος, φοβάμαι πως δεν επαρκεί για να αποδώσει ευχερώς τις δυνατότητες του οχήματος, όπου ειδικά οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις, πρέπει να είναι ότι ταχύτερο έχει υπάρξει ποτέ. Σε ότι αφορά τις επιταχύνσεις από στάση το 0-100km/h είναι υπόθεση 2.8sec, το 0-200km/h 7.8sec και το 0-300km/h 23sec για την απλή έκδοση, ενώ για την Weissach Package έχουμε αλλαγές στο 0-200km/h που λαμβάνει χώρα εντός 7.7sec και στο 0-300km/h που γίνεται εντός 22sec. Στις επιταχύνσεις εν κινήσει η Porsche 918 Spyder δίνει πραγματικά ρέστα με το 80-120km/h να χρειάζεται 1.4sec και το 100-200km/h 5sec για την απλή έκδοση και 4.9sec για την Weissach Package. Η τελική ταχύτητα τέλος είναι 343km/h στην βασική έκδοση και 345km/h στην έκδοση με το Weissach Package.

Πέρα από τις επιδόσεις και περνώντας στην μετάδοση, εδώ συναντούμε το γνωστό και από άλλες εφαρμογές κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (προφανώς σε λουτρό ελαίου) 7+1 σχέσεων μεταδόσεως της Porsche, όπου με βελτιστοποίηση στο λογισμικό αλλάζει ταχύτητες σε χρόνους κοντά στα 100ms. Η παραλαβή της ισχύος γίνεται σε όλους τους τροχούς με συνεχώς μεταβαλλόμενο τρόπο ανά τροχό και άξονα, αναλόγως των συνθηκών πρόσφυσης, των επιθυμιών του χειριστή και του επιπέδου φόρτισης των συσσωρευτών, ενώ φυσικά έχουμε και εφαρμογή torque vectoring το οποίο κάνει πραγματικά θαύματα στις στροφές. 

Κλείνοντας την παράγραφο με τις μπαταρίες, αυτές έχουν διαθέσιμη ενεργειακό απόθεμα 6.8kWh, επιτρέπουν αμιγώς ηλεκτρική προώθηση του οχήματος για μια ακτίνα από 16-31km με μέγιστη ταχύτητα 150km/h και φορτίζονται εντός δύο ωρών στην βέλτιστη περίπτωση ενώ ανακτούν και ένα ποσό ενέργειας αναγεννητικά. Στην περίπτωση της αμιγώς ηλεκτρικής προώθησης η Porsche δίδει και κάποια στοιχεία επιδόσεων, οι οποίες έχουν θα λέγαμε έχουν ακαδημαϊκό ενδιαφέρον, αφού το 0-100km/h είναι για παράδειγμα υπόθεση 6.9sec για τη βασική έκδοση και 6.8sec για αυτήν με το Weissach Package, αλλά αμφιβάλλω αν κάποιος χειριστής θα μπει στον κόπο να το κάνει. Απλά είναι μια ιδιότητα που υπάρχει ως πρόσθετη δυνατότητα.

Επιμέρους τεχνικά-Περιβαλλοντικές επιδόσεις
Ξεκινώντας από το πλαίσιο, αυτό είναι μονοκώκ, κατασκευασμένο από πλαστικό ενισχυμένο με ίνες άνθρακα. Φυσικά αυτή η επιλογή προσφέρει απόλυτη ακαμψία στο όχημα αλλά και συγκράτηση του ολικού βάρους, κάτι ιδιαίτερα κρίσιμο για κάθε hypercar. Ειδικά σε αυτήν την περίπτωση που έχουμε τρεις κινητήρες, 4κίνηση και μπαταρίες, από ότι φαίνεται η επιλογή αυτή των υλικών ήταν μονόδρομος. Ωστόσο παρά την τιτάνια προσπάθεια που κατεβλήθη για συγκράτηση του βάρους, αυτό είναι στα 1750kg για την βασική Porsche 918 Spyder και 1709kg για την έκδοση με το Weissach Package. Η κατανομή των μαζών είναι 43% εμπρός και 57% πίσω, επιλογή που είναι σοφή με δεδομένο ότι το βασικό έργο της προώθησης αναλαμβάνει ο οπίσθιος άξονας.

Σε ότι αφορά τις αναρτήσεις, αυτές είναι κατασκευασμένες από ελαφρά ορυκτά μέταλλα (κυρίως αλουμίνιο) και είναι προφανώς ανεξάρτητες σε όλους τους τροχούς με διπλά ψαλίδια εμπρός και ένα υπερεξελιγμένο σύστημα πέντε συνδέσμων πίσω, στο οποίο ο ένας σύνδεσμος έχει δεσμευθεί για τον έλεγχο της διεύθυνσης των πίσω τροχών, κάτι που είδαμε πρόσφατα και στις 991 της φίρμας και που σημαίνει ότι το αυτοκίνητο διαθέτει μεταβλητή 4διεύθυνση ανάλογα με την ταχύτητα κίνησής του, ενώ η απόσβεση είναι και αυτή μεταβαλλόμενη ανάλογα με το πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο οδηγός. 

Στο τομέα της πέδησης διατίθενται επίσης εφαρμογές στην αιχμή του δόρατος της μηχανολογίας με αλουμινένιες σιαγόνες έξι εμβόλων μπροστά και συνθετικούς δίσκους από κεραμικά υλικά και ίνες άνθρακα διαμέτρου 410mm, ενώ για τον οπίσθιο άξονα συναντούμε δίσκους 390mm και σιαγόνες τεσσάρων εμβόλων. Φυσικά δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως οι δυνατότητες πέδησης του οχήματος είναι απόλυτες και πρακτικά χωρίς κόπωση.

Στην εκστρατεία για την μείωση στο μέτρο του δυνατού, του μη ανηρτημένου βάρους, επιστρατεύονται και οι τροχοί, οι οποίοι είναι διαστάσεων 20 ιντσών εμπρός και 21 πίσω, οι οποίοι είναι κατασκευασμένοι από μαγνήσιο, το οποίο είναι ακόμα ελαφρύτερο από το αλουμίνιο.

Πηγαίνοντας στα μονοπάτια της αεροδυναμικής, να πούμε ότι είναι ενεργή με εκτεινόμενη οπίσθια αεροτομή σε τρία στάδια, επίπεδο πάτωμα, διαχύτες, ενεργές διόδους για την ψύξη των φρένων και μεταβαλλόμενη γεωμετρία για το εμπρόσθιο spoiler. Το συνδυασμένο όφελος όλων των ανωτέρω είναι η δημιουργία σημαντικής κάθετης δύναμης, στοιχείο καθοριστικό για την ευστάθεια κάθε οχήματος που έχει τις δυνατότητες να κινηθεί με υψηλότατες ταχύτητες, αλλά και κάποιου είδους βελτιστοποίηση στην μείζονα διαμήκη αεροδυναμική αντίσταση. Θα ήταν χρήσιμο να ξέραμε και τον συντελεστή οπισθέλκουσας του οχήματος, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα.  

Κλείνοντας με τις περιβαλλοντικές επιδόσεις, αν και είναι σαφές πως σε τέτοιου είδους οχήματα, καθώς και στους δυνητικούς αγοραστές που απευθύνονται, δεν έχουν ενδεχομένως καμία σημασία, αυτές δείχνουν εντυπωσιακές. Η μέση κατανάλωση στην βέλτιστη περίπτωση του Weissach Package είναι 3lt/100km και οι προβαλλόμενες εκπομπές ρύπων CΟ2 70gr/km ενώ για την βασική έκδοση τα αντίστοιχα νούμερα είναι 3.3lt/100km και 79gr/km.

6:57 στο Ring
Τον ανωτέρω χρόνο ανακοίνωσε η Porsche για το Ring, κάτι που αποτελεί επίτευγμα για ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει πάνω από 1700kg και που δείχνει το βάθος της τεχνολογικής εξέλιξης, αλλά και το ταλέντο των Γερμανών μηχανικών που πέτυχαν κάτι πραγματικά ασύλληπτο. 

Σε ότι αφορά τον ανταγωνισμό, ακόμα δεν υπάρχει σαφής εικόνα. Κυκλοφορούν φήμες ότι η Mclaren P1 δεν κατάφερε κάτι καλύτερο από 7:04min αν και αναμένουμε νέα προσπάθεια μετά από νέες βελτιώσεις. Αντίθετα η LaFerrari δεν ξέρουμε καν αν θα μπει στον κόπο να καταγράψει κάποιον επίσημο χρόνο στο Ring. Η προσωπική αίσθηση ωστόσο του γράφοντος είναι πως με δεδομένο ότι η LaFerrari είναι ισχυρότερη και ελαφρύτερη από την 918 Spyder και με έναν Fernando Alonso στο τιμόνι, ενδεχομένως να είναι σε θέση να είναι ταχύτερη στο Ring, εκτός και αν η υπερεξελιγμένη μετάδοση της Porsche 918 Spyder αλλά και η εντονότερη στήριξη που το όχημα επιδεικνύει στην ηλεκτρική προώθηση, την καθιστούν ταχύτερη από την LaFerrari.

Όπως και να έχει όμως, Porsche σου βγάζουμε το καπέλο και απολαμβάνουμε το OnBoard video με τον ταχύτερο γύρο.